Apr 2024
PUSŠPSN
26

W17 EHF Euro 2015

Meníme hádzanárske zápasy na hádzanárske udalosti


28.11.2012


Rozhovor s prezidentom Európskej hádzanárskej federácie Jeanom Brihaultom


Pred piatimi mesiacmi, v júni 2012, bol za prezidenta Európskej hádzanárskej federácie zvolený pán Jean Brihault. Propagácia ženskej hádzanej bola jednou z úloh, ktoré si uložil, keď nastúpil do tejto funkcie. Ako však uviedol pre eurohandball.com, toto nie je jediný projekt, ktorý zvažuje pri rozvoji tohto športu.

 

eurohandball.com: Pán Brihault, novovytvorená Komisia pre ženskú hádzanú (Women’s Handball Board), založená taktiež v júni 2012, sa po druhýkrát stretne v decembri v Srbsku. Čo sa počas tohto krátkeho obdobia podarilo uskutočniť?

 

Jean Brihault: Na prvom stretnutí sa rozhodlo o zhodnotení situácie ženskej hádzanej v Európe. Vypracovali sa a rozdistribuovali návrhy na dotazníky, ktoré sa majú posielať federáciám a hráčom. Na základe tohto zhodnotenia možno podniknúť ďalšie kroky týkajúce sa budúcnosti, je však absolútne nevyhnutné poznať súčasnú situáciu pred tým, než sa začnú vypracovávať projekty.

 

eurohandball.com: Čo vy osobne očakávate od tohto nového orgánu?

 

Jean Brihault: Očakávam prínos k rozvoju ženskej hádzanej. Na ženskú hádzanú je fantastické sa pozerať. Má v sebe vysokú technickú úroveň, taktické zručnosti, fyzické odhodlanie a duševnú angažovanosť. Máme tu presne tie isté prvky ako v mužskej hádzanej.

Čo však nemáme – z dôvodov, ktoré musíme preskúmať – je rovnaká úroveň záujmu sponzorov a médií, predovšetkým pri klubových súťažiach. Dúfam, že táto analýza súčasnej situácie umožní Komisii pre ženskú hádzanú navrhnúť perspektívy rozvoja. A že my na rozhodovacej úrovni to dokážeme naplniť.

 

eurohandball.com: Komisia pre profesionálnu hádzanú, strategická platforma kľúčových zainteresovaných osôb v rámci európskej mužskej hádzanej, sa takisto stretla tento týždeň. Na ktorých témach tento orgán momentálne pracuje?

 

Jean Brihault: Jedným z hlavných bodov bolo, ako môžeme spoločne ešte zdokonaliť hádzanú ako produkt, ktorý vzbudí záujem na všetkých úrovniach. Je nám jasné, že rôzne súťaže, rôzne úrovne hádzanej, nemôžeme oddeliť. Priemerný divák sa zaujíma o hádzanú a veľmi sa nestará, či je to klubová súťaž alebo národná tímová súťaž. Musíme sa teda postarať o to, aby boli naše hádzanárske udalosti ešte viac zaujímavejšie v záujme všetkých zainteresovaných osôb.

 

eurohandball.com: Jedna z posledných uskutočnených zmien súvisela so súťažným formátom Pohára EHF mužov. Keďže hostiteľ prvého finálového súboja bude oznámený v decembri, v akom ohľade bude súťaž Pohára EHF zvýhodnená?

 

Jean Brihault: Zviditeľňujeme ju. V minulosti sme boli svedkami toho, že vo finále sme mohli mať aj dva excelentné tímy, veľký záujem to však nevzbudilo. Takže túto druhú udalosť Európskeho pohára chceme po Lige majstrov pretransformovať na veľkú udalosť. A túto myšlienku podporuje i skutočnosť, že v semifinále a finále máme spolu štyri tímy. Je to väčšia udalosť ako jediný zápas a taktiež prispieva k väčšiemu cestovaniu zo strany fanúšikov, najmä ak sa môžu dostať na atraktívne miesto.

Aj zlúčenie dvoch pôvodných pohárových súťaží (Pohár EHF a Pohár víťazov pohárov) znamenalo, že súťaž bude ostrejšia a bude na vyššej úrovni. Zápasy sa nebudú dať vyhrať tak ľahko, ako to bývalo zvykom za niektorých okolností v minulosti. Súťaže sú tak atraktívnejšie – pre divákov a v dôsledku toho aj pre hráčov, ktorým sa tak zvyšuje úroveň motivácie.

 

eurohandball.com: Očakávate podobnú zmenu i v ženských hádzanárskych súťažiach?

 

Jean Brihault: Táto možnosť jednoznačne existuje. Je to však i otázka načasovania. Ak to urobíte príliš neskoro, strácali ste čas. Ak to však urobíte priskoro, zmeškáte príležitosť. Toto bolo náš argument už pri Lige majstrov FINAL 4 v hádzanej mužov. Pripravili sme ju a zorganizovali vtedy, keď sme na to boli pripravení.

Ak začnete prvé kolo súťaže, ktoré je nie je až tak úspešné, respektíve ktoré môže byť dokonca fiasko, dávate tým taký katastrofálny signál, že môže trvať roky, kým sa to napraví. Musíte mať záruku, že prvé kolo bude úspešné. Takže musíte zhodnotiť úroveň zrelosti nielen danej súťaže, ale aj potenciálnych organizátorov a sponzorov pred tým, než sa do toho pustíte.

Dúfam, že raz sa stane skutočnosťou, že pre ženskú Ligu majstrov a pre ostatné európske pohárové súťaže budeme mať to isté, ako máme pre mužov. Musíme na to však nájsť správny časový priestor.

 

eurohandball.com: Hádzaná bojuje o publicitu s rôznymi inými tímovými športmi v Európe. Čo musí mať šport, aby natrvalo ostal v top trojke tímových športov?

 

Jean Brihault: Sem by mal patriť a v niekoľkých krajinách sem aj patrí. V tejto chvíli sa nenachádzame v zlej pozícii.

Úlohy, ktoré musíme splniť, sú skôr na okraji zápasu ako v zápase samotnom. Hádzaná je atraktívny šport – dobrým znakom toho bol úspech na londýnskych olympijských hrách u verejnosti, ktorá predtým hádzanú veľmi nevidela.

Jedným z hlavných problémov je veľkosť športových hál. Ak chceme usporiadať veľké zápasy, napríklad v súčasnosti súťaž FINAL 4, nemáme dostatok miesta pre divákov.

Minulý rok som sa dozvedel, že záujem o lístky na súťaž FINAL 4 malo viac ako 50 000 ľudí, my sme však mohli vyhovieť len 20 000 z nich. Musíme teda nájsť spôsoby, ako zorganizovať veľké udalosti na dostatočne veľkých miestach – na štadiónoch a vo veľkých športových halách.

Druhým bodom je skutočnosť, že aj v prípade stredne veľkých udalostí, nielen v prípade súťaží na najvyššej úrovni, musíme zabezpečiť, aby dostali takú pozornosť, akú si zaslúžia. Tu je potrebný talent a schopnosti klubových manažérov. Snažíme sa vytvoriť vzdelávacie programy pre klubových manažérov, tak aby boli kvalifikovaní nielen v oblasti ľudských zdrojov, s hráčmi a trénermi, ale aj v oblasti marketingových podujatí, aby pretvárali hádzanárske zápasy na hádzanárske udalosti. Tieto vzdelávacie programy boli iniciatívou Komisie pre profesionálnu hádzanú a realizovala ich EHF. Takto to urobíme napríklad v prípade súťaže FINAL 4.

 

eurohandball.com: Len jeden príklad z mnohých: hádzaná vo Veľkej Británii dostala obrovskú podporu pri príprave a počas olympijských hier v Londýne. Čo sa však dá urobiť pre to, aby tento entuziazmus vydržal aj naďalej?

 

Jean Brihault: Veľká Británia je zaujímavý prípad. Zápas je pre nich prístupný, držali sa dobre, ak uvážime ich štartovaciu pozíciu na olympijských hrách, predovšetkým u žien. A je tu aj záujem. Myslím si, že ich veľkým problémom – a preto aj naším problémom – bude to, kde môžeme hrať hádzanú? Neexistuje tam žiadna hádzanárska tradícia a ich školské telocvične nie sú ako telocvične v iných krajinách Európy, napríklad priemerná školská telocvičňa má kapacitu okolo 400 divákov. Chýba im tento druh základného vybavenia, ktorý by hádzanej poskytol lokálne korene vo Veľkej Británii.

 

eurohandball.com: Európske majstrovstvá sveta EHF žien v Srbsku sa začnú v decembri. Čo môžu fanúšikovia hádzanej očakávať od tejto udalosti?

 

Jean Brihault: Som si istý, že dosiahneme rovnaký úspech, ako sme dosiahli na európskych majstrovstvách mužov v januári. Mohli sme vidieť, že posledná medzinárodná súťaž pre ženy, olympijské hry, bola na extrémne vysokej úrovni, a som si istý, že toto bude opäť veľká súťaž. Dúfam, že dosiahneme dobrý úspech u divákov a rezervácie sú v tomto ohľade veľmi povzbudivé. 




SLOVAK HANDBALL
Reklamný partner reprezentačného družstva mužov Slovenska:
Emotion Retic
Reklamný partner reprezentačného družstva žien Slovenska:
Emotion Retic
Partner Extraligy:
Molten
Partner WHIL:
Molten
Reklamní partneri:
REHASPORT
Adidas
Mediálni partneri:
sport.sk
radio Sport
SITA
Huste TV
TASR
SLOVAK HANDBALL